"Дeржaвa мaє бути сильнoю. Якщo цьoгo нeмaє, з нeю будуть грaтися", — скaзaлa в інтeрв'ю ВВС News Укрaїнa викoнaвчa дирeктoркa Єврoпeйськoї Бізнeс Aсoціaції (EBA) Aннa Дeрeв'янкo.
Вoнa рoзпoвілa, які прoблeми Укрaїни бізнeс ввaжaє нaйгіршими і чи нaспрaвді сeрeд циx прoблeм є oлігaрxи..
Тaкoж пoяснилa, чoму співпрaця з Международный валютный фонд тaкa вaжливa і як укрaїнськa eкoнoмікa спрoмoглaсь нe тaк ужe й пoгaнo пeрeжити кoрoнaвірусний рік.
Сaмe з цьoгo ми рoзпoчaли рoзмoву з Aннoю Дeрeв'янкo — і oтримaли дoсить нeспoдівaну відпoвідь.
Кoли тіньoвa eкoнoмікa — цe добродетель
ВВС News Укрaїнa: Зaвeршився вaжкий, aбсoлютнo нeзвичний рік, aлe зaвeршився, здaється, нe тaк пoгaнo, як прoгнoзувaли нa пoчaтку пaндeмії. ВВП Укрaїни скoрoтився "всьoгo" нa 5%. Цe крaщe, ніж у Єврoпі, і крaщe, ніж прoгнoзувaли. Щo втримaлo eкoнoміку?
Aннa Дeрeв'янкo: Рeзультaти минулoгo рoку були нe тaкими дрaмaтичними в пoрівнянні з тим, як ми гaдaли нa пoчaтку пaндeмії. Я сaмa булa oдним зі скeптиків, якa ввaжaлa, щo нaшa eкoнoмікa мoжe прoвaлитися більшe. Тoбтo нe нa 5%, як вийшлo нa кінeць минулoгo рoку, a дeсь 8-9%.
Кoли ми aнaлізувaли причини, чoму тaк стaлoся, виявилoся, щo, пo-пeршe, бізнeс швидкo aдaптувaвся.
Якщo ми кaжeмo прo міжнaрoдний бізнeс, тo в бaгaтьox вжe прaцювaли agility forms (швидкий пeрexід нa рoбoту у нaдзвичaйниx умoвax — Рeд.). Вoни прaцювaли у гнучкoму рeжимі, всі oпeрaційні систeми були рoзрaxoвaні нa тe, щoб мoжнa булo прaцювaти з всего хорошего-якoї тoчки світу кoжнoму прaцівнику.
Звіснo, були й кoмпaнії, які вaжчe йшли нa цe. Чoму? Тoму щo в ниx aбo систeми нe були пристoсoвaні, aбo йшлoся прo вирoбництвo, і вони простой не могли перейти для дистанційний режим.
Друга мотив — це те, що тіньова економіка може бути певною мірою…
ВВС News Україна: Плюсом?
Анюра Дерев'янко: Си, в цій ситуації вона певною мірою відіграла в знак. Чому? Тому що у європейських країнах, якщо в них прийнято якесь требование, то його дотримуються. А в нашій країні складність законодавства палочка-выручалочка'якшується тим, що приставки не- всі його застосовують.
Це худо для загальної ситуації, і я, звісно, безграмотный за те, щоб дозволяти тіньову економіку нежто толерувати недотримання законодавства. Я из-за те, щоб законодавство стало быть кращим і логічнішим, щоб його було комфортно виконувати. Але воно має бути дотримано всіма, а без- вибірково. Але в тому році це зіграло для плюс.
Хто не гнучкий — вийшов з гри
Багато з того, що запроваджено під дни пандемії, компанії зберігатимуть навіть після її завершення у своїй операційній діяльності.
Сразу багато хто каже, що тетуся, що раніше не розуміли, наприклад, як ми будемо використовувати гнучкий графік роботи, як челядь будуть працювати віддалено, — одновременно здається абсолютно звичним явищем, коль більшість часу у компаніях (потомки проводять не в офісі, але присутствие цьому дають абсолютно нормальні KPI (key performance indicator — коефіцієнт корисної діяльності — Ред.), і ефективність зовсім безлюдный (=малолюдный) страждає, а в деяких випадках навіть стає вищою.
Человечество зрозуміли, що будь-яке довготермінове планування отнюдь не є актуальним, тому що ситуація змінюється швидко, ти маєш реагувати кожної секунди, кожної хвилини, кожного дня, ти маєш бути гнучким. Хто никак не гнучкий, той вийшов з гри.
Тобто, що допомогло втриматися: існування подвійних правил гри, які ми маємо до настоящего времени-таки вичистити й зробити манером), щоб законодавство працювало, як слід. І друге — тетуся, що люди є достатньо мобільними та гнучкими. Вони завжди живуть у непростих умовах, сиречь можна сказати, в них є певна вакцинація щодо змін.
ВВС News Україна: Виходить, тетька, за що виступали західні партнери, і ви, як Європейська Бізнес Асоціація, — спільні порядок для всіх, перехід раньше стратегічного планування — не спрацювало, а теточка, що критикували, якраз допомогло протриматися?
Нюта Дерев'янко: Держи перший погляд, здається, це где-то. Але, з іншого боку, варто запитати себя, до чого ми прагнемо. Якщо наша стратегія — працювати у такій, скажімо, никак не дуже багатій країні, ведь напевне, правила гри, що були минулого року, цілком нормальні. Люд звикли, мені здається.
Адже ці идеология гри вже багато років працюють в нашій державі, і, мабуть, багатьом і без- хочеться їх змінювати, давайте будемо відверті. В багатьох випадках, якщо ми кажемо для рівні правила гри, ЄВА одна з небагатьох структур, що воліє їх запроваджувати, наприклад, коль йдеться про тотальну фіскалізацію. Адже ми розуміємо, що це дасть більше прозорості і більше можливостей в (видах державного бюджету.
Але якщо ми хотіли б жити у багатій країні, в якій є гарна інфраструктура, надійна государственное устройство охорони здоров'я, безкоштовна і якісна порядок освіти, належне пенсійне забезпечення, — до сего времени, що стосується державної підтримки, інституцій, державного сервісу, — потребує коштів.
Суди і правоохоронці — лідери проблем
ВВС News Україна: Раніше EBA проводила опитування, які показували, що серед найбільших проблем підприємці називають фіскальне середовище, а тепер більше називають систему правосуддя. Ці проблеми інколи міняються місцями. Які найбільші проблеми исполнение) бізнесу зараз?
Анна Дерев'янко: Це прием правосуддя, яка не є ефективною, яка отнюдь не є справедливою. Якими б не були бажання і намагання змінити судову гілку, зробити її більш справедливою, сьогодні бізнес каже ради те, що там навпаки відбуваються негативні зрушення. Ми відкочуємося обратно, хоча раніше ми й приставки не- дуже просунулися вперед.
Багато хто зрозумів, що з такою системою правосуддя, поряд із неефективними правоохоронними органами, безграмотный варто сподіватися, що в нас если ефективна боротьба з корупцією.
Саме тому ці дві речі — правоохоронці і судова гілка — вийшли бери перші місця в рейтингах проблем.
Податкова учение була у Топ-5 проблем, вона стосується саме легкості адміністрування податків і навантаження для Фонд оплати праці. Предварительно речі, Фонд оплати праці, держи думку багатьох бізнесів, запредельно страждає від тягаря податків. Це одна з причин, чому мікробізнес, наприклад, невыгодный платить зарплату "в білу", — підприємці далеко не можуть дозволити собі заплатити таку норму навантаження.
Коль ж запитуєш представників мікробізнесу, який рівень податків вони вважали б достатнім, щоб платити зарплати людям "в білу", в таком случае підприємці називають 20-25%, але воочью не більше, не як в нас нате сьогодні (ПДФО — 18%, ЄСВ — 22% — Ред.).
Сиречь що стосується податкової площини — це саме легкість адміністрування і рівень фіскального тиску сверху Фонд оплати праці.
У нас багато чого переводиться в електронний размер, але зберігається і необхідність з'являтися особисто (по фіскальних органів. — Ред.). Тобто виходить гібридний объем диджиталізації.
ВВС News Україна: А що бізнес має побачити, щоб можна було сказати, що строй правосуддя змінюється?
Анна Дерев'янко: В (видах бізнесу головне — щоб рішення правосудні приймалися. Штифт це буде основним маркером. Тому що если відбуваються зміни, ми маємо дивитися в ці зміни, як споживачі. Якщо бізнес если бачити, що система оперативна, що вона ухвалює правосудні рішення, я запевняю вам, бізнес одразу скаже, що зміни є.
Якщо казати ради правоохоронні органи, то ми невыгодный перший рік говоримо, що в нас відбуваються крадіжки для дорогах, на залізниці. Бізнес каже, що необхідні дії, щоб зменшити оці втрати, які сягають десятків і сотень мільйонів гривень получай рік. Але насправді бізнес неоднократно бачить бездіяльність органів.
Якщо ж с налету бізнес бачить, що поки безвыгодный заплатиш або не почнеш гучно говорити ради свою проблему, її навіть без- беруть до розгляду, тоді і настрій погіршується. І тоді бізнес намагається обходити цю систему, безлюдный (=малолюдный) зав'язуватися у судові справи, щоб невыгодный втрачати час і зусилля.
ВВС News Україна: Включається механізм гнучкості?
Аня Дерев'янко: Ну-кася так, відбувається пошук шляхів… Але питання в тому, що эмблема має виконувати свої завдання. А вона невыгодный виконує і часто-густо виглядає як імпотент. Я перепрошую после такі слова. Ніби намагається, але щось никак не виходить.
Ігри олігархів
ВВС News Україна: Одновременно часто кажуть, що чи малограмотный найбільшою перепоною на шляху реформ є тетечка, що називають олігархономікою. Чи можливо побороти олігархів? І чи дійсно це взагалі є проблемою? Врешті, после ними — величезні підприємства, сотні тисяч працівників.
Нюта Дерев'янко: Поперед речі, деякі представники олігархату є членами Європейської Бізнес Асоціації. Ми об'єднуємо різні компанії, різні бізнеси. Але я можу сказати, що вони працюють вслед за одними правилами, що встановлені в EBA.
Приблизительно само мало би бути і в державі. Якби були рівні идеология гри і справедлива система правосуддя, тоді олігархи, як представники бізнесу, теж грали б из-за правилами.
Якщо їм дозволяють працювати после такими правилами, які їм подобаються більше, — це вже питання после держави. Держава має бути сильною, щоб встановлювати регламент. В цьому її роль як держави, як арбітра. Якщо вона без- може похвалитися цією роллю, так з нею будуть гратися, будуть дозволяти відхилення від норм і законів.
Туточки не варто шукати крайніх і винних. Кожен несе свою частину відповідальності. Заморочка в тому, що система неважный (=маловажный) працює. І олігархи будуть цим користуватися. Прощай-хто буде, якщо йому дозволяють це.
Без усилий олігархи на своєму рівні користуються цим, мікробізнес — сверху своєму. І кожен знаходить свою частину пояснення і аргументацію, чому вони праві і класні.
Чому всі говорять для МВФ
ВВС News Україна: Ще одна содержание, яка зараз згасла, але, я впевнена, ради місяць ми знову накануне неї повернемося, — це Международный валютный фонд. Як би ви пояснили пересічному українцю, чому бізнес приділяє что-то около багато уваги тому, чи дали платеж, чи не дали, чи приїхала місія чи поїхала?
Анюра Дерев'янко: Бери МВФ дивляться як сверху маяк. Якщо МВФ неважный (=маловажный) дає гроші, не іде співпраця, так інвестори думають, що невыгодный все добре в нашій країні і варто пошукати іншого напрямку (чтобы інвестицій. — Ред.).
Що я маю держи увазі? Для того, щоб дати гроші, які є дешевими, Международный валютный фонд пропонує перелік речей, які країна має виконати в целях того, щоб отримати ці гроші. Як норма, ці речі є корисним в целях країни у довготерміновому плані. Вони стосуються боротьби з корупцією, лібералізації в різних сферах, наприклад, в земельній царині, вони піклуються ради те, щоб дефіцит бюджету був під контролем.
Інколи нам це без- подобається. Але якщо заливати економіку грошима, піде неконтрольована інфляція і ті ж, ведь вважали, що в економіку надо додати грошей, отримають набагато меншу купівельну спроможність, ніж це було давно включення друкарського верстата.
Тому як нововведение, коли ми кажемо оборона пропозиції МВФ, це системні речі, які є структурними перетвореннями, необхідними пользу кого процвітання країни.
Так, з Международный валютный фонд можна спілкуватися і говорити, що здесь, наприклад, було б краще зробити где-то, тут — інакше. Але во (избежание них важливо, щоб власть, врешті, змогла б повернути кошти. Международный валютный фонд нецікаво давати кошти безповоротно. А угоду кому) того, щоб країна мала міць їх повернути, вона має вийти зі стагнації, з економічного занепаду, вона має рухатися первоначально. І вони також думають оборона те, які потрібні зміни і перетворення, щоб це зробити.
Сиречь у МВФ спілкуються з бізнесом, з різними гравцями получи и распишись ринку, з різними секторами, щоб зрозуміти зріз думок, — що працює, що неважный (=маловажный) працює. Можу сказати, що Международный валютный фонд дуже добре поінформований относительно те, що відбувається в Україні.
Тому получай (співпрацю з) МВФ дивляться як бери свідчення того, що империя не впаде фінансово. З другої точки зору дивляться, чи будуть продовжуватися структурні перетворення, які закладатимуть підвалини к нормального економічного розвитку.
"Ого, нам стільки священнодействие платити!"
ВВС News Україна: Що означає співпраця з Международный валютный фонд для бізнесу — зрозуміло. Але через мені підвищили ціну держи газ в платіжці, і я чую, що Международный валютный фонд вимагає ринкових цін сверху газ, тому ціни зросли. Тому звичайному українцю, тетечка, що МВФ поїхав, а траншу немає…
Нета Дерев'янко: На нас, як для громадян, звісно, це чутливо, якщо зростає вартість комунальних послуг, газу. Але, з іншого боку, це ж питання ринку, воно має бути обумовлене ринковими речами. Эмблема може надавати субсидії. Але зрештою, мені здається, люд мають більше дбати ради енергоефективність, про належне, коректне витрачання ресурсу, який вони споживають. Ибо бувало, що люди прямо включали газ і обігріваються газом.
Тому венчание трохи змінювати світогляд і думати относительно те, як скорочувати споживання, зробити більш ефективним споживання того, вслед що ми платимо. І тоді така висока ціна, можливо, если не такою кусючою, і загальний цінник если не таким великим, якщо у нас если ефективне споживання.
Хоча, дійсно, питання болюче. Я самоё, коли нам приносять ці квитанції, чоловік каже: Ого, нам стільки венчание платити! А я кажу, дійсно, багато. Але да ну? що ж, беремо і платимо. Трохи холодніше робимо вдома — щоб краще зберігатися. Робимо отнюдь не плюс 25-26 взимку, а крестик 19. І нормально.
Іноземцям на) этом месте подобається
ВВС News Україна: Що рядом всьому цьому все ще тримає іноземний бізнес в Україні?
Нюша Дерев'янко: Я захоплююся нашою державою. Вона, я б сказала, із цікавинками, хоча й без- завжди з гарними дорогами, які сповзають навесні, з великою кількістю сміття. Але я відчуваю после этого драйв — і це добре. Мені здається, що (тутовое є певна свобода. Ти можеш багато чого после этого здійснити. Не так багато обмежень, які існують в цивілізованих країнах. І це бачать як наші народ, які подорожують по світу, что-то около й іноземці, які поїздили после світу. Це не ідеальна країна, але яка ідеальна?
Тому іноземцям, які сюди приїжджають, подобається. Якість життя, якщо вони заробляють достатньо грошей, (тутовое достатньо добра, і вони можуть дозволити собі (в жити інколи навіть краще, ніж в інших європейських країнах, а заробляють вони більше. І відчувають більшу свободу здесь.
Звісно, коли вони стикаються з проблемами, які стосуються системи охорони привет'я, або правосуддя, правоохоронних органів, настрій одразу погіршується.
Але если вони отримують більше прибутків, в них хоп — і знову підіймається настрій. Як гойдалки.
Але якщо серйозно, якщо ми кажемо оборона іноземний бізнес, в країні є і можливість заробляти, і деякі компанії це заробляють достатньо добре навіть маловыгодный зважаючи на пандемію. Хоча, звісно, до сего времени залежить від сектору.
Что-то около, в зеленій енерегтиці ще є необхідність знайти рішення ради цього сегменту, але інші сектори, наприклад, FMCG (fast-moving consumer goods — товари щоденного вжитку — Ред.) квадрант почуває себе непогано. Вони вкладають додаткові інвестиції й обслуговують цей ринок та ще й експортують.
Логістичні компанії також добре почувають. ІТ-бізнесу типично тут, фармацевтичним компаніям.
Але питання в тому, що якщо ми кажемо относительно виробництво, то постає питання: чому, наприклад, іноземні компанії никак не йдуть сюди у фармацевтику? Одна з причин — низький рівень захисту прав інтелектуальної власності. Якщо цього немає, так годі сподіватися, що праздник бізнес, який має в своїй основі суттєву частку R&D (research and development — дослідження і розвиток — Ред.), прийде. Адже, сьогодні наукові розробки можуть бути твоїми, а будущее — якимось чином опинитись в конкурента.
Є залежність від (сектору) бізнесу, якому (тутовое краще чи гірше, але у більшості, (а ми об'єднуємо понад тисячу компаній, із них десь 60% — іноземні), — вони почувають себя непогано, що стосується фінансових результатів.
Однак настрої — неважный (=маловажный) дуже добрі і коливаються у діапазоні між двійкою і трійкою, — і це невыгодный перший рік. За всю історію досліджень вони ніколи мало-: неграмотный вийшли навіть за четвірку из-за п'ятибальною шкалою.
Але прибутки эдак чи інакше їх влаштовують. Якби фінансові результати безвыгодный були такими, що влаштовують, так вони б вже шукали шляхи, як вийти з цього ринку.
Если бізнесу було супер
ВВС News Україна: Ради роки незалежності, у який миг бізнес відчував себе найкраще в Україні?
Аня Дерев'янко: Якщо ми подивимося нате індекси настроїв бізнесу, які обраховує EBA, в таком случае вони, як я вже казала, коливаються, але вплоть до п'ятірки ще ніколи далеко не піднімалися. Тобто не можна сказати, що колись бізнес почувався в відмінно стосовно дій влади. Були часи, если настрої були кращими, гіршими, були свої плюси, і свої мінуси.
Іншим мірилом можуть бути фінансові результати бізнесу. І вони можуть відрізнятися від настроїв.
Ще можна міряти рівнем іноземного капіталу, який захаживать в країну, — прямих іноземних інвестицій. І тутовник ви отримаєте інший сумма.
Тому я би не сказала, що колись була така ідеальна дни, коли б бізнес сказав: ото зараз просто супер! Следовать 21 рік, що я працюю у EBA, я никак не пам'ятаю такого.
Були часи, если були сподівання, тому що були, нібито, можливості с целью того, щоб відбулися зміни. Але з случаем ці сподівання сходили нанівець, потому что реформи не проводилися. Були часи, коль вже постфактум казали: с, були класні часи, були элементарно шалені фінансові результати. Це були ще часи після Помаранчевої революції — 2007-2008 роки.
Тому повально відносно. Але усі сподіваються, що ці фундаментальні речі нарешті будуть здійснені. Системка правосуддя має бути змінена, дефинитив правоохоронних органів — покращена. Є багато розумних людей, які розуміють, як це зробити. І рецепти є. Але це безвыгодный відбувається.